Siptin Asiakaslehti 2022

HKL:n eli nykyisen Kaupunkiliikenne Oy:n bussivarikko on toiminut Ruskeasuolla vuodesta 2006 Ruskeasuolle rakenteilla oleva varikko tulee palvelemaan sekä raitiovaunujen että bussien huolto- ja korjaustarpeita Yli sata miljoonaa euroa maksavalle investoinnille on tarvetta, koska raitiovaunuliikenne tulee kuluvalla vuosikymmenellä tuplaantumaan Kruunusillan ja muiden uusien reittien myötä Skanska KVR-urakoiman työmaan alkuvaiheessa oli olennaista löytää parhaat ratkaisut kaivannon tuennalle Tontin reuna-alueelle tehtiinkin porapaalu- ja settiseinätuennat, jolloin kerrosneliöitä pystyttiin toteuttamaan riittävästi myös syvyyssuunnassa ”Tukiseinätöitä tehtiin pitkissä työvuoroissa Oman haasteensa toivat maaperästä löytyneet vanhan bussivarikon perustukset ja pilaantuneen maaperän kunnostus”, toteaa työmaan infra- ja ratarakentamisen projektipäällikkö Antti Leskinen Skanskasta Skanska toteuttaa projektin eri rakentamisyksiköiden välisenä hankkeena, jonka kehitysvaihe alkoi keväällä ja maanrakennus- ja tukiseinätyöt maisemointiluvalla syksyllä 2021 Rakennustyöt kestävät alkuvuoteen 2024 saakka ”Mietimme aluksi ponttiseinärakennetta, mutta totesimme pian sen soveltumattomaksi tontille aikanaan läjitettyjen louhetäyttöjen takia Sen sijaan settiseinä osoittautui kohteeseen soveltuvaksi ja kustannustehokkaaksi tuentaratkaisuksi sillä poikkeuksella, että Gasumin kaasuaseman kohdalle suunnittelimme pysyvän porapaaluseinän”, kertoo toimitusjohtaja Tuomas Kärki Sipti Infrasta Pysyvä porapaaluseinä koko työmaan ajan toiminnassa olevan kaasuaseman kohdalle oli Kärjen mukaan ainoa mielekäs ratkaisu Muilla kohdin settiseinä oli mielekkäin siksi, että siinä kivisyys ei ole este rakenteen toteuttamiselle Myös kaivinpaaluseinä olisi tekniseltä kannalta tullut kysymykseen, mutta se taas olisi ollut tarpeettoman kallis tuentatapa Settiseinä koostuu vaakasuuntaisista lankuista ja teräksisistä pystypalkeista, jotka lyödään maahan muutaman metrin välein Settiseinä rakentaminen eteni puolen metrin lankkuvarveissa kaivun etenemisen tahtiin Settiseinä jää maan sisään varikon valmistuttua Koska kohteen aikataulu on erittäin tiukka, työvaiheet oli suunniteltava erityisellä huolella Työvaiheistuksen optimoinnin tulos oli esimerkiksi se, että samanaikaisesti on ollut meneillään louhintoja tontin toisessa päässä ja perustusten ja pilarien valua toisessa Kaivannon tuennan lisäksi oli tarkasteltava maaperän kantavuutta Laskelmien kautta päädyttiin siihen, että massanvaihto on suurten, jopa 8,5 meganewtonin pilarikuormitusten takia välttämätön Ratkaisut tehtiin suunnittelutiimin ja työmaan kesken yhdessä, kuten toimivassa KVR-yhteistyössä tuleekin ”Kaiken kaikkiaan yhteistyö Skanskan kanssa on sujunut erittäin hyvin”, Tuomas Kärki toteaa Keväällä 2024 valmistuva bussivarikko tulee lämpiämään maalämmöllä, joka saadaan yhteensä 50 lämpökaivosta ” Raitiovaunuliikenne tulee kuluvalla vuosikymmenellä tuplaantumaan Kruunusillan ja muiden uusien reittien myötä. Ruskeasuon varikko on moni- puolinen pohjarakennuskohde Helsingin Ruskeasuon yhdistetty raitiovaunu- ja bussi- varikko on edennyt työmaavaiheensa puoliväliin Tontiltaan ahtaan työmaan alkuvaiheen ydintä ovat olleet Sipti Infran suunnittelemat kaivannon tuentaratkaisut teksti VESA TOMPURI kuvat JUSSI HELTTUNEN 26 Siptisti 27 Siptisti

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzk2NzY=